Delen

Ook als Corporatie staan we steeds voor nieuwe uitdagingen. Bijvoorbeeld energiebesparing. Soms zetten we daar op onverwachtse, onorthodoxe wijze stappen in. Zo bieden ‘nieuwe kennissen’ nieuwe inzichten en kansen. “Wanneer we durven te stretchen, ontstaan mooie creatieve oplossingen”, weet John van der Knaap, adviseur strategie bij Havensteder.

Puntje bij paaltje

Heel concreet: John raakte ‘zomaar’ in gesprek met een medewerkster van waterbedrijf Evides. Evides levert drinkwater in een groot gebied van Zuidwest Nederland. John: “Zij vertelde dat Evides in 2025 klimaatneutraal wil zijn en dat het gebruik van douchewarmtewisselaars in woningen daarbij van groot belang kan zijn.” John zag meteen kansen: “Wij renoveren veel woningen, kunnen wij niet iets voor elkaar betekenen? Puntje bij paaltje: 300 woningen van ons hebben nu zo’n douchewarmtewisselaar.”
Wat is de winst? John: “De eerste resultaten van deze ‘pilot’ zijn veelbelovend. Voor onze huurder, maar ook voor de samenleving. Per woning vermindert de uitstoot van CO2 met gemiddeld 200 kg. En de huurder zelf bespaart € 80,- aan energiekosten per jaar. Geweldig toch? En dat allemaal omdat we toevallig met elkaar in gesprek raakten.”

Pleidooi van John:

“Voor Havensteder is verbinding een kernwaarde . Bij opgaven die niet direct tot onze kerntaak behoren maar wel van invloed zijn op het wonen, werken we waar mogelijk samen. Dat betekent het bundelen van krachten met partners zoals gemeentes, zorginstellingen, collega-corporaties, maar zeker ook nutsbedrijven. Deze organisaties spelen allen een belangrijke rol in het maatschappelijk nut. Door dit soort ‘niet allerdaagse’ partnerschappen ontstaan mooie onverwachte resultaten. Nieuwe kansen dankzij nieuwe kennissen.”