Warm incasseren

Wij voeren een coulant en meedenkend incassobeleid. We passen maatwerk toe waar nodig. Zo kijken we bij een inkomensdaling naar de mogelijkheid voor een (tijdelijke) huurverlaging en kijken we mee naar mogelijkheden om betaalbaar te kunnen blijven wonen. Een belangrijke sleutel bij ons incassobeleid is persoonlijk contact. We gebruiken verschillende middelen waaronder telefoon, e-mail en sms. En als het nodig is gaan wij bij mensen langs. Wij zijn bovendien soepel in het treffen van een betalingsregeling, bieden verschillende betaalmogelijkheden en kijken verder dan alleen de huurschuld. We zijn er trots op dat we veel van onze betaalachterstanden wegwerken zonder huisuitzettingen of tussenkomst van deurwaarders.

Warm incasseren past bij Havensteder

Wij vinden dat de stad plek moet bieden aan iedereen en dat iedereen van waarde is. Wij noemen dat een inclusieve stad. Bewoners uit verschillende groepen ontmoeten elkaar en helpen elkaar verder: iedereen doet mee. Betaalbaarheid – in de zin van de mogelijkheid om je rekeningen te betalen – is een belangrijke randvoorwaarde voor inclusiviteit. Als mensen schulden hebben liggen maatschappelijke uitsluiting en isolatie immers op de loer. Wij doen – binnen onze mogelijkheden – wat wij kunnen om te voorkomen dat mensen (om financiële redenen) buiten de boot vallen.

Kan een bewoner de huur niet betalen, dan zoeken we direct contact en proberen we te achterhalen waarom de huur niet betaald is. Ook proberen we tot een passende betalingsregeling te komen. Het mes snijdt bij deze werkwijze aan twee kanten. De klant wordt eerder geholpen bij het aanpakken van schuldproblemen, waardoor grotere problemen worden voorkomen. En wij vergroten de kans dat de huur alsnog betaald wordt.

Ook bij grote betalingsachterstanden helpen we bewoners grip op hun financiële situatie te krijgen. Alleen in het uiterste geval, bijvoorbeeld bij huurfraude of illegale praktijken, moeten we huurders uit hun woning zetten. We zijn al enige jaren in het bezit van het keurmerk GBO. Dit keurmerk geeft aan dat wij een Geldzorgenbewuste Organisatie zijn, die zowel klanten als medewerkers in een zo vroeg mogelijk stadium helpt bij geldzorgen.