Met onze dienstverlening bieden we onze huurders een thuis. Onze dienstverlening richten we in binnen de context van een snel veranderende samenleving. Verschillende ontwikkelingen hebben invloed op onze werkwijze en dienstverlening. Zo zorgden de pandemie en snelle digitale ontwikkelingen voor grote veranderingen. We zien een groeiende behoefte aan digitale mogelijkheden, een groei van het aantal huurders in een kwetsbare positie en een grote groep huurders die niet makkelijk mee kan op sociaal en digitaal gebied.
De krappe arbeidsmarkt en het vinden van voldoende personeel is ook bij Havensteder aan de hand. Dat vraagt om het slimmer inrichten van ons werk zodat we ook met minder mensen onze huurders goed kunnen helpen.
De afgelopen jaren is het vertrouwen in de overheid steeds verder gedaald. De toeslagenaffaire, de coronacrisis, toenemende kansenongelijkheid en de woningnood spelen hier een belangrijke rol in. Dit heeft niet alleen effect op het vertrouwen in de overheid, maar ook op instituties zoals woningcorporaties. Deze ontwikkelingen hebben effect op het contact en de samenwerking met onze huurders.
Wat verstaan we onder dienstverlening
Wij bieden onze huurders graag een thuis. Dit gaat verder dan het verhuren van een woning. Een thuis is een combinatie van dienstverlening, de woning en de buurt. Er is een overlap tussen de woning (kwaliteit) en buurt (leefbaarheid) en dienstverlening. Deze staan in verbinding en beïnvloeden elkaar.
Dienstverlening is een middel en een belangrijke schakel om een thuis te bieden. Onder dienstverlening verstaan wij alle vormen van contact, service en communicatie. Wij werken vanuit onze kernwaarden met oog voor onze huurders.
Wij kennen de behoefte van onze huurders en spelen erop in. We luisteren aandachtig en denken in oplossingen om het verschil te maken. Op deze manier dragen wij bij aan een thuis.
Digitaal waar mogelijk, persoonlijk waar gewenst
Waar het kan zijn onze diensten digitaal ingericht. Dat geeft onze huurders de mogelijkheid om zaken eenvoudig en snel aan ons door te geven of zelf te regelen. Zonder daarbij afhankelijk te zijn van openingstijden. Onze digitale diensten zijn gepersonaliseerd, duidelijk en voor iedereen toegankelijk.
Dat geeft ons ruimte om huurders persoonlijk te helpen waar dat gewenst is. Bijvoorbeeld als een huurder digitaal minder vaardig is of het vraagstuk complex is. Onze huurders en medewerkers bepalen gezamenlijk of en wanneer persoonlijk contact bijdraagt aan een passende oplossing.
Belang van goede dienstverlening
Wij realiseren ons dat onze huurders beperkte opties hebben als het gaat om het huren van een woning. Als ze eenmaal een woning huren, dan wonen ze er vaak voor jaren. Des te belangrijker is het om onze huurders goede dienstverlening te bieden. Het leveren van prestaties gecombineerd met het voldoen aan de verwachtingen van onze huurders leidt tot goede dienstverlening. Tevredenheid over de dienstverlening is af te lezen aan de algemene waardering. Dit versterkt de onderlinge relatie met wederzijds vertrouwen als effect. Vertrouwen is de basis voor een duurzame relatie.